Dalajláma řekl: „Naučte se pravidlům, abyste je mohli správně porušovat“´.“ Někteří to zkracují tak, že pravidla jsou od toho, aby se porušovala. K čemu tedy vůbec pravidla máme, když je máme porušovat? Kde se tu berou? Chce je dnes vůbec někdo (ve světě bez hranic, kdy pravidla jsou svazující tím, že hranice právě staví) dodržovat?
Od nepaměti tu pravidla jsou. Neexistovalo písmo, a tak se předávala z generace na generaci vyprávěním. Takto se předávalo mnoho pravidel, která postupně tvořila soubory, kterým říkáme normativní systémy. Morálka, etiketa, náboženství – to jsou jakési normativní systémy, které nemají svoji pevnou kodifikaci tak jako například právo. Jsou už ale často psané, protože dnešní společnost už není tolik pospolitá (ani ta nejmenší sociální skupina, kterou je rodina, nežije často ani v jednom domě, jak dříve, a tak předávání pravidla z rodiny na další pokolení není fakticky možné).
Řeknu-li psaná pravidla, pak nám vyvstane na mysl určitě nejdříve právo jako obecně závazný normativní systém. Není však izolovaný od těch systémů výše zmiňovaných. Soubory pravidel se často prolínají a v mnohém jsou si podobné. Zcela jistě jsou podobné v tom, že mají být dodržovány. Sankce za nedodržení pak nemá jen podobu pokuty či odnětí svobody, ale i například vyloučení ze sociální skupiny, ve které pravidla platí.
Co nám pravidla tedy vůbec přináší? Odpověď je naprosto jednoznačná – jistotu! Jistotu o tom, co společnost (ať už církev, stát či jiná sociální skupina) považuje za žádoucí chování. Dává nám možnost předvídat, co se od nás očekává. Určitě se teď ptáte sami sebe stejně jako já, že pak stojíme všichni v jedné řadě. Není tomu ale tak. Výjimečným člověka dělá schopnost je používat s lehkostí. Dokážete si představit, jak byste se dívali na člověka, který by v restauraci jedl místo příboru rukami? Proč jíme vlastně příborem? Je to zvyk, který se vyvinul ve stereotyp chování. Jedná se tedy také o pravidlo, které se vytvořilo pravidelným opakováním v čase. I přesto, že pravidlo „jíst příborem“ je jisté, zkuste si představit, kolik odlišných způsobů držení, používání atd. mezi lidmi existuje.
Důležitost pravidel je snad nesporná, ale stěžejní otázkou je pak míra lpění na jejich dodržování. O přílišném lpění na pravidlech v souvislosti s byrokracií skvěle pojednává Robert K. Merton ve své knize Studie ze sociologické teorie (str. 184-185). Konstatuje, že dochází k přemísťování cílů (což je zcela běžné) a díky jakýmsi rigidním pravidlům dochází k situaci, že nejsme schopni se jim přizpůsobit. Výsledkem je pak formalismus a ritualismus – bezpodmínečné trvání na doslovném dodržování formalizovaných postupů. A to i v případě, že situace už je odlišná od té přechozí. A to je podstatou věci. Zkoumat okolnosti porušení normy. Pohnutku člověka k odchylce od normy. Pohnutka neboli motiv může být i omluvitelný. Zejména v případě, že se nám cokoli přihodí, aniž bychom si to přáli nebo plánovali. K neomluvitelným motivům můžeme přiřadit nedbalost a úmysl. Velmi názorně toto pravidlo (vidíte, zase pravidlo!) vystihuje Peter Urbanec, který šíří heslo „tvrdý k systému, měkký k člověku“. V podstatě je to shrnutím toho, co uvádím výše. Velmi pěkné video k aplikaci tohoto pravidla je ke shlédnutí pod odkazem https://www.youtube.com/watch?v=b8uY7UBbwqw.
Otázkou pak zůstává, nakolik předpisy, směrnice a jiné akty obsahující pravidla chování kopírují společnost a nepsaná pravidla v ní platná. Vytvoříme zákon nebo pro lepší představivost vnitřní předpis v organizaci s tím, že chceme vyvolat nějaké účinky. Ale ty mohou být jiné. Odlišné od našich zamýšlených. O nepředvídaných důsledcích záměrného chování rovněž Robert K. Merton v citované knize.
Často se zlobím, když někdo zaměňuje pojmy právní předpis a norma. Není to přece totéž! Předpis je nosič, který nám zprostředkovává obraz o pravidle chování, tedy normě. Pravidla chování se tvoří až samotnou aplikací předpisu. A tady může vznikat rozpor mezi pravidlem, které jsme vytvořit chtěli a pravidlem, které se skutečně vytvoří.
Normotvůrci musí být zdatní nejen v právním jazyku, kterým tvoří normu, ale také svými znalostmi společnosti, do které pravidla cílí tak, aby se společnost s předpisem tak nějak neminula.
Tvorba předpisů je pak velmi zajímavá. Pro mě tedy rozhodně, a proto tvorbu interních předpisů školím. V souvislostech. Ve srovnání se zákony a nezamýšlenými důsledky, které mohou vyvolat. Lidsky. Protože pravidla si tvoříme pro sebe. Ne do skříně v kanceláři nebo abychom dostáli požadavku zákona. Zůstanou-li směrnice ve skříni a občas si je jen někdo přečte, pak upadnou v zapomnění. Musíme je aplikovat, učit se jim. Zkuste si například toto: zvedněte palec pravé ruky a ukazováček levé a na teď to otočte, zvedněte na pravé ruce ukazováček a na levé palec. Jde Vám to? Hned určitě nejde, ale dá se to naučit. Tak jako používat pravidla a ideálně ve svůj prospěch. Proto, aby druzí mohli předvídat, co se bude dít. Pak mají svůj smysl. Pak můžeme teprve pochopit hloubku Dalajlámových slov.